OBECNÉ OTÁZKY:
Kam mohu rodiče odkázat, pokud jsou osvícení a chtějí na sobě pracovat? Nebo je někam pošle OSPOD, pokud už to v rodině nefunguje nebo se povede zachytit počínající problém?
Účast rodičů na kurzu je dobrovolná. OSPOD tedy může rodičům zapsání do kurzu v místě jeho bydliště doporučit, nikoliv nařídit.
Seznam organizací – „center Triple P“, které nabízí kurzy pro rodiče dětí ve věku 0 -12 let, se nachází zde: Kurzy pro rodiče.
Seznam lektorů, který průběžně aktualizujeme je také k dispozici na webu Triple P: Seznam certifikovaných lektorů.
Doporučujeme obrátit se přímo na uvedenou kontaktní osobu (lektora nebo „centru Triple P“. Centrum následně rodiče zařadí na seznam účastníků do skupiny, která se bude v budoucnu otevírat.
Je vzdělávání pro rodiče realizováno zdarma? Může se do kurzu přihlásit jakákoliv rodina?
Lektoři a organizace jsou povinni realizovat požadované intervence po dobu projektu zdarma. Následně si každá organizace může stanovit částku, kterou bude od rodičů vybírat. O zapojení konkrétních rodin do kurzu rozhodují pořádající organizace podle své kapacity. Obecně je kurz vhodný pro „každého rodiče“, tak se i nazývá příručka, kterou rodiče v kurzu dostávají. Program by měl být z principu co nejotevřenější všem, kdo o něj projeví zájem. Poskytující organizace se snaží, aby byl co nejpřístupnější celému širokému spektru rodin.
Jakým způsobem chcete v rámci projektu podporovat pozitivní rodičovství ve školách? Vytipují se děti/rodiny, které z pohledu školy/učitele fungují špatně a pak se s nimi bude nějak pracovat? A jakým způsobem?
Na jaře 2024 jsme zahájili meziresortní spolupráci s MŠMT. Naší prioritou je zavést program Triple P v České republice v co největším počtu středisek výchovné péče. Sem přicházejí rodiny, které již nějaké problémy řeší, a často je posílá právě škola.
S ohledem na to, že Triple P vznikl na University of Queensland, zvažovali byste do budoucna spolupráci s některou univerzitou v ČR? Např. s ohledem na zvýšení povědomí o problematice a přispění k atraktivitě oboru?
Ano, pokud by někdo z akademického prostředí projevil zájem o duševní zdraví dětí a Triple P, může nás kontaktovat už teď. Spolupráci s univerzitami a celkové ukotvení systému Triple P v českém prostředí velmi vítáme.
Lze využít jako intervenční program pro rodiče v dohledovém spisu? Cíleně rodiče odeslat z OSPOD či soudu? Pokud mám v okruhu ORP centrum/lektora Triple P?
Určitě ano. Účast na kurzu v tuto chvíli sice není pro rodiče ze strany OSPOD či soudu vynutitelná, je však možné účast na kurzu rodiči doporučit.
Jak je prosím v rámci SAS RD zajišťováno/financováno Triple P (především hlídání dětí apod.)?
Obvykle jsou finance získávány od Krajských úřadů, dále často i z různých projektů nebo grantů. Doporučujeme se obrátit na některou z organizací tohoto typu a konzultovat s nimi praktické zkušenosti ohledně možností financování. Konkrétní možnosti pak zjistíte nejlépe přímo ve svém kraji. MZČR nebude poskytovat finanční prostředky např. na hlídání dětí, zajištění občerstvení atd.
-----------------------------------
PROJEKTOVÉ OTÁZKY:
Jak se do programu jako organizace zapojit?
Prvním krokem je předložení žádosti o spolupráci na základě výzvy ke spolupráci, která bude vyhlášena v srpnu 2024. Ministerstvo zdravotnictví následně posoudí vhodnost žadatele. V případě splnění všech podmínek následují průběžné konzultace s implementačními pracovníky o zapojení do projektu.
Zapojení do projektu a jeho správná implementace je delší časový proces, vyžaduje důkladnou přípravu organizace a lektorů na to, co všechno program obnáší. V průběhu celého projektu bude organizace v pravidelném kontaktu s MZ ČR.
Bude moci organizace, která již má nyní proškoleného lektora v programu Triple P, proškolit dalšího lektora pro potřeby nově poskytované činnosti?
Ano, organizace, která již Triple P realizuje (čili má proškolené lektory z pilotního projektu), se může přihlásit do nově vypsané výzvy a nominovat další lektory.
Kolik osob bude z jedné organizace možné proškolit?
Doporučujeme nominovat libovolný počet zaměstnanců podle kapacit organizace. Minimální počet jsou 2 pracovníci za organizaci. Konkrétní číslo bude následně stanoveno po konzultacích s implementačními pracovníky.
Kolik bude školení pro 1 pracovníka stát?
Školení a následná akreditace lektorů jsou v rámci projektu MZ ČR bezplatné. Pokud si organizace chce proškolit pracovníky mimo náš projekt, je třeba nechat si vyhotovit cenovou nabídku přímo od Triple P International.
V jakém časovém rozmezí je pro absolventa školení v rámci projektu povinné odvést 24 klientů - rodičů?
Poslední okamžik, do kdy je třeba splnit požadavek na 24 klientů - rodičů na jednoho lektora je konec projektu – 31.březen 2027. Lektor může otevřít „svůj“ kurz od momentu, kdy on sám absolvuje školení, tzn. i před termínem své akreditace.
Termíny školení / akreditace budou stanoveny v jednotlivých „vlnách“ od léta 2025 do léta 2026. Prakticky to znamená, že lektor, který bude absolvovat poslední „vlnu“ školení v létě 2026 musí mít dostatek klientů, aby za posledního třičtvrtě roku projektu do jara 2027 stihnul kurzy odlektorovat.
Jak se situace řeší ve chvíli, kdy lektor nebude moct naplnit určitý počet proškolených rodičů (dlouhodobá prac. neschopnost, těhotenství, ukončení prac. poměru)?
Pokud se bude jednat o tzv. vyšší moc = situaci, kterou nikdo nemohl dopředu předvídat, lektor bude z naplnění tohoto závazku omluven. Nicméně je podmínkou organizace nominovat do školení takové zaměstnance, u kterých je vysoká pravděpodobnost, že svých závazků dostojí.
Mohou vyškolení lektoři z naší organizace realizovat další kurzy (po skončení vašeho projektu nebo i v jeho průběhu - jakmile budou vyškoleni a obdrží akreditaci)?
Ano, cílem je, aby lektoři realizovali další kurzy nad rámec našeho projektu. Jde nám o to vytvořit síť lektorů a tvořit budoucnost programu Triple P v České republice.
---------------------------------
KONKRÉTNÍ OTÁZKY:
Pokud bychom měli zájem o následné proškolení celého týmu pracujícího s dětmi a mládeží, jaké by byly podmínky kurzu na klíč? Pro kolik lidí je školení na klíč?
Podmínky školení na klíč se vyjednávají individuálně dle potřeb dané organizace. MZ ČR v tomto případě zprostředkovává kontakt s Triple P International. Organizace / zájemce hradí školení na klíč na své náklady.
Pracuji v Diecézním centru pro rodinu. Byla bych vhodný lektor, když bych program realizovala preventivně pro rodiny, které mají výchovné problémy?
Vhodnost lektora pro realizaci kurzů Triple P a vhodnost organizace se posuzuje v rámci implementačního procesu.
Vhodnými žadateli o spolupráci mohou být výhradně fyzické nebo právnické osoby, které jsou registrovaným subjektem v ČR, tj. osoby, které mají vlastní identifikační číslo (tzv. IČO) a dále:
- jsou poskytovateli zdravotních služeb (dále jen „PZS“), v souladu se zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
nebo
- jsou poskytovateli sociálních služeb v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách
nebo
- jsou zařízení nebo střediska v souladu se zákonem 333/2012 Sb., kterým se mění zákon
č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
a zároveň:
- zařízení disponuje prostory, kde mohou nerušeně probíhat skupiny s rodiči (jedná se o až dvanáctičlenné skupiny)
Jsem vedoucí SVP, zajímalo by mne, jak vlastně absolvent (lektor) bude aktivitu realizovat v praxi. Mimo úvazek v SVP nebo v rámci pracovního poměru?
Záleží na dohodě se zaměstnavatelem. Možné je obojí.
Jak se měří míra laxnosti, přehnané reaktivity či hostility (u rodičů)? Jsou nějak přesně definované? Kvantifikované?
Ukazatele se měří a vyhodnocují z dotazníku „Škála rodičovských kompetencí“ (Parenting Scale) v kombinaci s dalšími dotazníky jako je „Dotazník předností a nedostatků“ (SDQ). V praxi vypadají otázky například tak, že rodiče vyplňují na škále, do jaké míry trvají na svém požadavku vůči dítěti, jak reagují na různé jeho chování a podobně.
Jak ochotně rodiče dotazník vyplňují? Jak dlouho rodičům vyplnění trvá? Vyplňují ho na setkání nebo ho dostanou domů?
Praxe ohledně vyplňování dotazníků se různí, někdy se dotazníky vyplňují před zahájením prvního skupinového setkání na místě setkání. Jinde zasílají dotazníky rodičům předem a na prvním setkáním se věnují už jen otázkám, se kterými si rodiče nevěděli rady. Někde mají dokonce jedno „přípravné setkání“, kde si lektoři s rodiči povídají o jejich motivaci zapojit se do kurzu a zároveň i vyplňují dotazníky. Všechny uvedené způsoby jsou správné.
Někteří rodiče stihnou dotazník vyplnit do 15 minut, někteří rodiče potřebují, aby je lektor vyplňováním provázel a může to trvat až 60 minut. Záleží na schopnostech rodičů a jejich zkušenostech s vyplňováním dotazníků.
Výsledky (dotazníků) se interpretují důvěrně (individuálně) nebo před skupinou?
Výsledky se v českých centrech prozatím vždy interpretovaly důvěrně (individuálně), což i nadále doporučujeme ponechat jako zavedenou praxi.